Що таке масляний радіатор. Функції та обслуговування
Моторна олива виконує не лише функцію створення міцної антифрикційної плівки, що запобігає швидкому зношенню. Масло повинно очищувати систему, промивати канали блоку циліндрів та головки блока, і, що дуже важливо, сприяти відведенню тепла від навантажених елементів. У цьому рідині допомагають масляний фільтр та масляний радіатор.
Чому важливий масляний радіатор двигуна
Під тривалою дією високих температур, тиску та впливом повітря моторна олива поступово втрачає свої властивості. Як змащувальні, так і очисні, охолоджувальні тощо. Тому важливо підтримувати оптимальну температуру не тільки у системі охолодження, а й у системі змащення.
Для цього використовують масляні радіатори різних типів. Залежно від його конструкції, радіатор оливи може виконувати декілька важливих для двигуна функцій:
- охолодження масла, підтримка робочої температури у системі змащення, зазвичай від 110 до 130 градусів;
- швидкий прогрів моторної оливи у холодну пору року, якщо теплообмінник контактує з антифризом;
- подовження терміну служби моторної оливи, кожне зниження температури масла на 10 °C подвоює його ресурс;
- запобігання хімічному розпаду оливи;
- запобігання випаровування мастила;
- мінімізація зношення запчастин, що труться;
- збільшення ресурсу двигуна.
Зазвичай масляні радіатори використовувались у високонавантажених та форсованих двигунах та автоматичних коробках передач. Проте сучасні моделі моторів з високими номінальними обертами, турбонаддувом також вимагають охолодження олив для нормальної роботи.
Види та конструкція масляних радіаторів
Як в автомобільних двигунах, так і в автоматичних коробках передач можуть бути використані масляні радіатори, що працюють за двома алгоритмами — повітря-масло, або рідина-масло. У першому випадку олива охолоджується потоком повітря, іноді навіть за допомогою додаткового вентилятора. У другому випадку тепло від оливи передається безпосередньо в бортовий контур охолоджувальної рідини.
За конструкцією масляний радіатор може бути реалізований у декількох варіантах:
1. Пластинчаті радіатори
Складаються з пакета пластин великої площі, всередині яких циркулює моторна олива. Такий тип масляних радіаторів вважається найбільш ефективним, проте й найдорожчим. Зазвичай встановлюються у масляній магістралі поряд з масляним фільтром, здебільшого у передній частині двигуна для кращого обдуву повітрям. Інколи можуть бути встановлені в окремих корпусах та кріпитись на блоці циліндрів.
2. Ребристі пластинчаті радіатори
За будовою такі радіатори нагадують основний радіатор системи охолодження, але замість антифризу в них циркулює моторна або трансмісійна олива. Радіатор має окремі вводи та виводи для мастила та часто встановлюється поруч з радіатором системи охолодження. Охолоджується зустрічним потоком повітря та вентилятором основного радіатора. Ребристі радіатори мають оптимальний баланс ефективності та вартості.
3. Трубчасті ребристі радіатори
Найдешевший вид масляного радіатора. Складається з алюмінієвого трубчастого змійовика, до якого припаяні тонкі пластини для швидкого теплообміну. Під'єднується до системи змащення за допомогою шлангів або трубок, охолодження відбувається потоком повітря. Трубчасті радіатори не надто ефективні та мають тенденцію до пошкодження та деформування тонких теплообмінних пластин.
4. Корпусні або кожухотрубчасті радіатори
Корпусні масляні радіатори для охолодження олив застосовують охолоджувальну рідину. Вона подається у корпус окремими каналами, а олива має власні канали для циркуляції. Окрім того, додатковий теплообмін відбувається між корпусом та повітрям.
Коли міняти масляний радіатор
Як і стандартний радіатор охолодження антифризу, масляний теплообмінник потребує заміни лише при критичних пошкодженнях, або термічних деформаціях внаслідок перегріву двигуна. Догляд за масляним радіатором включає підтримку робочої контактної поверхні у чистоті та слідкування за відсутністю протікання рідин.